Jak zachęcić dziecko do jedzenia?

Wspólne posiłki

Zorganizuj wspólne posiłki przy stole. Jednoczą rodzinę, budują poczucie więzi, są okazją do rozmów i zachęcają do jedzenia (między innymi poprzez przykład). Jeśli są jakieś przeszkody, np. różne pory wychodzenia i powrotu z pracy, to postaraj się chociaż o 1 wspólny posiłek, albo wszystkie posiłki wspólne w niedzielę.

Jak przygotować posiłki

Nie szykuj gotowych kanapek czy dań. Daj dziecku wybór i daj możliwość samodzielnego działania. Postaw na stole chleb-pokrojony, masło z zaokrąglonym nożem, dżem z łyżką do smarowania, ser i wędlinę pokrojoną w plasterki, pomidorki, ogórki pokrojone w plastry, a potem zasiądźcie, jedzcie i obserwujcie dziecko, nie zmuszajcie. Oczywiście starsze dzieci dodatkowo można prosić o pomoc w przygotowaniu posiłku, np. pokrojeniu ogórków, jajek; co będzie dodatkową motywacją. Obiad przygotuj wg. tych samych zasad. N.p.: postaw w miskach ugotowane ziemniaki, kaszę gryczaną, i ryż, włóż do nich łyżki, żeby można było samodzielnie nakładać, na półmiskach naszykuj kawałki ryby, czy mięsa i 3 rodzaje surówki. Zasugeruj dziecku, że musi wybrać chociaż jeden rodzaj surówki bo to jest niezbędne dla zdrowia. Na początek staraj się, żeby w zestawie była choć jedna surówka którą dziecko lubi!

Pory posiłków

Stałe posiłki, o stałych porach. Dla dziecka to 5 posiłków dziennie: śniadanie, drugie śniadanie (lekka przekąska, najlepiej owoc lub sok przecierowy), obiad, podwieczorek (lekka przekąska) i kolacja – regulują pracę układu pokarmowego i przywracają odczucie głodu, które zachęca do jedzenia.

A co ze słodyczami?

Słodycze ogranicz do minimum np. do jednego dnia w tygodniu. Niech to będzie na przykład „słodka sobota”, wtedy łatwiej będzie wprowadzać nowe smaki podczas pozostałych dni. Zamień cukierki na suszone owoce (morele, ananasy), lub owoce kandyzowane, które bardzo często są tak samo słodkie a jednak zawierają w sobie niezbędne witaminy i błonnik.

Różne smaki

Pamiętaj też, że do smaków trzeba się przyzwyczajać, poznawać, i że czasem coś zaczyna smakować np.: po trzecim razie. Trzeba to tłumaczyć dziecku i co jakiś czas ponawiać próby. Dzieci mają w sobie naturalną ciekawość do smaków. Im wcześniej zaczniesz tym lepiej. Kiedy natomiast będzie już miało wyrobiony smak (szczególnie na rzeczy słodkie) trudno będzie to „odkręcić”.

Ile ma jeść?

Nie liczy się ilość, tylko jakość! Zadbaj by dziecko jadło pożywnie i zdrowo. Ograniczaj przetwory nasycone chemią do minimum. Zwracaj uwagę na skład chemiczny podany na opakowaniu. Wystrzegaj się produktów zawierających barwniki i sztuczne słodziki w tym syrop glukozowo-fruktozowy.

Jak jedzenie, to jedzenie

Bardzo ważne jest oddzielenie jedzenia od innych czynności. Karmienie, czy samodzielne spożywanie posiłku podczas zabawy, spaceru, oglądania telewizji, a nawet rozmowa przy stole (w przypadku niejadków), wprowadza niepotrzebny chaos, stres. Niejednokrotnie można spotkać mamy zestresowane „niejedzeniem” swojego dziecka, gdy jednocześnie cały dzień są dokarmiane ciastkami, chrupkami i popijają sokiem przecierowym. Takie dziecko po prostu nie może poczuć głodu!

Poczekaj aż zgłodnieje

Zatrzymajmy się jeszcze nad GŁODEM. Dla prawidłowego żywienia, niezbędne jest to uczucie. Więc czasem gdy Twoje dziecko zacznie grymasić przy stole i stwierdzi, że nie chce jeść- pozwól mu nie jeść! Przypomnij kiedy będzie następny posiłek i konsekwentnie wyczekaj do następnego posiłku, a głód przyjdzie ;-)

Co robić, gdy dziecko nadal nie czuje głodu? Co jeśli jedyne co chce jeść to słodycze i powyższe rady nie działają? Wizyta u lekarza, może okazać się konieczna, bo czasem takie zaburzenia świadczą o poważnych chorobach zakaźnych, pasożytniczych, czy genetycznych.

OD TEGO JAK BĘDZIE ŻYWIĆ SIĘ TWOJE DZIECKO ZALEŻY JEGO ZDROWIE, ROZWÓJ INTELEKTUALNY, A NAWET WYGLĄD! Zatem zadbaj o to najlepiej jak potrafisz!